5 съвета за това как да подобрим уменията си за учене.
Топ 5 на съветите, чрез които да подобрим уменията си за учене
Ученето може да бъде възприемано като доста трудно препятствие от учениците. Да оползотворят най-правилно времето, което имат, се оказва предизвикателство, особено за деца, които тепърва се приспособяват към нов материал.
Взимайки това в предвид, сме ви подготвили 5 стратегии, насочени към някои от най-трудните аспекти на ученето. Те са разработени от Айлийн Трейси, експерт от Оксфорд, като тя ни представя нов поглед върху традиционните техники, които познаваме. Още през първите дни, когато започнете да учите – опитайте да отделите време да развиете следните умения:
5. Разпределяне на времето
Често правилното разпределяне е един от най-големите казуси, с които се сблъскваме. Между часовете, които прекарваме в клас, заниманията ни извън занятията и семейството и работата, не ни остава свободно време за нищо друго. Трейси съветва да се захванем със изготвянето на график, който да работи за нас.
“Естествено, че няма (за щастие) такова нещо като перфектно разпределяне на времето, но има много начини за организиране на ежедневието, които са доста структурирани, а други по-гъвкави. Можете да приспособите графика си, така че да пасва на вашите предпочитания и да си изготвите таблица, която да е удобна за вас. Смисълът на правилното разпределяне на времето е да си отделите и такова за почивка. Ако е правилно изготвена, тази таблица ще ви осигури балансирана работна среда, ще ви освободи от стреса, който идва от неорганизираното ви ежедневие. Много ученици установяват, че всичко това подобрява и тяхната мотивация.“
Можете да помогнете на себе си като вашите деца разработят график, в който е включено достатъчно учебно време, но и развлечение, за да избегнете бърнаут.
4. Планиране при писането на есе
Често срещан казус, с който се сблъскваме, е притеснението, което учениците изпитват, когато трябва да напишат есе или друг тип текстова задача. Те често чувстват, че способността им да създат ясен и точен текст е нещо прекалено трудно за тях. Трейси смята, че това се дължи на липсата на предварително обмисляне. Това, което тя предлага е подробно да планирате есето си преди всъщност да започнете да го пишете.
“Планирането отнема време и практика, поради което учениците често пропускат този значим етап, бързайки да започнат да пишат (особено на изпити). Това има обратен ефект. Добре структурираното есе с хубав анализ и аргументи се оценява с много повече точки от текст, който пишете в движение. Критиките на оценяващите най-често са, че учениците всъщност не отговарят на въпроса, зададен в темата. Това се дължи на факта, че повечето ученици просто не си правят план. Когато се научите да планирате и развивате уменията си да четете и интерпретирате, да създавате логични връзки и да мислите по-различно, ще спрете да се чудите как да започнете и завършите есето си. Всичко това ще ви спести часове от писане на чернови и поправяне. А когато сте на изпит – ще бъдете оценени добре, благодарение на мисълта, която сте развили, отколкото просто да разчитате на запаметени знания. Знаейки, че можете да се справите с тази задача и под напрежение от изпит, е страхотно за вашето самочувствие.”
3. Трикове за добра памет
Мнемониката е много стара техника, но все още работеща. На пръв поглед може да изглежда доста странна, но за много ученици е доста по-ефективна от наизустяване. Трейси ни препоръчва да се забавляваме по време на целия процес:
“Мнемониката обхваща огромно разнообразие от креативни трикове, които стимулират дясното ви мозъчно полукълбо, правейки лесно задържането на всякакъв вид информация, отколкото ако учите рутинно. Мнемониката включва асоциации с въображението, така че учениците харесват доста тази техника. (Този метод може да ви помогне да развиете въображението си, ако сте загубили тази своя способност.) Можете да прилагате този съвет при ученето на чужди езици, както и при предмети като биология, химия и история, където има много имена и дати, които трябва да помните наизуст. Друга полза на мнемониката е, че помага да наблюдавате какво помните най-добре. Това ви прави по-мъдри и ви помага да анализирате начина, по който учите. Не е нужно да се притеснявате, че ще разчитате само на своята памет и ще разнообразите досадните часове за преговор.”
2. Мисловна карта
Това е визуален метод на учене, който подканва учениците буквално да нарисуват мислите и идеите си на хартия, така че да ги анализират визуално, а не вербално. Трейси смята, че тази техника може да се използва от ученици на всички възрасти.
“Изготвянето на мисловна карта предоставя страхотен пряк път до по-лесен преговор и писане на есе. Можете да я използвате дори и за брейнстроуминг. Мисловната карта е полезна при много предмети, включително и при изкуство и хуманитарни науки. Ефективна е дори и при академично образование. Включва скициране на информация чрез ключови думи, цветове и форми, стимулирайки дясното ви мозъчно полукълбо. Всичко това окуражава нестандартното мислене. Студентите, които използват този метод коментират колко лесно могат да се появят нови идеи. Освен това, мисловните карти се помнят лесно. Дори и да не сте много добри в рисуването, ако имате креативен подход, мисловната карта ще бъде улеснение на учебния ви процес. “
1.Водене на записки
Учениците обикновено се разделят на две категории, щом става дума за водене на записки – такива, които записват всичко дословно и такива, които не пишат почти нищо. Трейси смята, че ключът към това да знаят колко точно да напишат се корени в способността на студентите да откриват ключовите думи в различни лекции.
“Невинаги е очевидно как трябва да си водим записки от книги и лекции; често се оказва, че не са полезни и са прекалено подробни или пък много кратки. Някои ученици губят време да записват абсолютно всичко в компютъра си, което е абсолютно ненужно. Изкуството на това да правим добри записки е да идентифицираме ключови точки. Това е много активен метод за преговор, който позволява да абсорбираме голямо количество информация лесно и бързо. Ще си спестите много часове време и малко количество маркери за подчертаване.“
Източник: Education World