Как изучаването на езици развива междукултурната компетентност
В днешния разнообразен, взаимосвързан свят, осъзнаването на културата и чувствителността е по-важно от всякога. Изучаването на чужд език ни кара да разпознаем собствените си културни пристрастия и да развием по-глобална и приобщаваща перспектива.
Ето някои от ключовите начини, чрез които изучаването на езици може да оформи културното разбиране и компетентност:
ПОЛУЧАВАНЕ НА ЗНАЧИТЕЛНИ ПРОЗРЕНИЯ ЗА КУЛТУРНИТЕ РАМКИ
Потапянето в нов език ви дава прозрения за различни начини на мислене, поведение, общуване и възприемане на света.
Отвъд лексиката или граматичните структури, езикът и културата са дълбоко преплетени.
ЕЗИКЪТ КАТО ОГЛЕДАЛО НА ОБЩЕСТВЕНИТЕ ЦЕННОСТИ
Думите, идиомите и езиковите структури на даден език отразяват културните приоритети и грижи.
Обръщането на внимание на тези модели дава представа за ценностите на обществото:
Немският има много специализирани философски думи като Weltschmerz (умора от света) и Lebensangst (екзистенциална тревожност), отразяващи как немската култура насърчава мисленето и интроспекцията.
Безбройните инуитски думи, описващи лед, сняг и студено време, подчертават какъв е климата за поддържането на живота в Арктика.
Италианският има богат кулинарен речник със специфични думи за различни тестени изделия, вина, сирена и методи на готвене. Това отразява културната страст на Италия към качеството на храната и дружелюбието.
ИДИОМИТЕ КАТО КУЛТУРНИ КАПСУЛИ
Идиомите са причудливи фрази, уникални за даден език, които често не се превеждат буквално. Схващането на образите в идиомите изисква разбиране на културните истории и истории зад тях.
Например, английската фраза „raining cats and dogs“ няма смисъл, освен ако не знаете, че създава комичен образ на животни, падащи от небето, за да опише проливен дъжд.
Или „да бъдеш на облак девет“ улавя американска културна метафора за облаци, представляващи мечти и стремежи.
Анализирането на идиоми предоставя проницателен поглед към културната митология и въображение.
СТРУКТУРНИТЕ РАЗЛИКИ ПОДЧЕРТАВАТ КОНТРАСТНИТЕ МИСЛОВНИ МОДЕЛИ
Граматичните категории и синтаксисът на езика оформят начина, по който говорещите подреждат мислите си. Изучаването на тези модели разкрива контрасти в културното мислене:
Китайските езици разчитат в голяма степен на мерни думи или такива за бройки, когато определят количествено съществителните, отразявайки как китайската култура цени количественото, аналитично мислене в сравнение с по-вербалния английски подход.
Романските езици като испански и френски приписват мъжки или женски род на съществителните имена. Това предполага, че говорещите придават на обектите присъщи мъжки и женски черти и същности.
Структурата на корейското изречение пропуска изричното назоваване на темата или субекта. Това предава колективистично усещане за споделен контекст в сравнение с изричните субектно-глаголни формули на английски, които наблягат на отделни актьори.
Забелязването на странностите на езиковата структура дава перспектива за това как културите мислят и организират идеите по различен начин.
НАВИГАЦИЯ В ЛАБИРИНТА ОТ КУЛТУРНИ ОБИЧАИ И НОРМИ
Овладяването на език изисква изучаване на свързаните с него маниери, правила на етикета и социални норми. Без това знание рискуваме да причиним дискомфорт или обида.
Ключови области, в които културните конвенции имат значение, включват:
ПОЗДРАВИТЕ ОТРАЗЯВАТ ОСНОВНИТЕ ЦЕННОСТИ
Кого да поздравите, кога и как варира значително между различните култури въз основа на фактори като социален статус, възраст и междуличностен контекст.
Японските ритуали с поклон отразяват йерархията, докато целувките по бузите между приятели във Франция показват топлина и интимност.
Използването на почетни титли (напр. Дон/Доня) в испаноговорящите култури показва уважение към по-възрастните и авторитета.
Твърдите ръкостискания са норма сред англоговорящите, предавайки увереност и равен статус по време на поздрави.
Как хората от различните културите поздравяват предлага прозрения за основните ценности около уважението, формалността и индивидуализма срещу колективизма.
ПОЗНАВАНЕТО НА НАЧИНИТЕ НА ОБРЪЩЕНИЕ ПРЕДОТВРАТЯВА ГРЕШНИ СТЪПКИ
Използването на подходящи заглавия, имена и форми на обръщение зависи до голяма степен от относителното социално положение на говорещия и лицето, към което се обръща.
Части от Азия и Европа разчитат широко на почетни имена, титли и фамилни имена, за да сигнализират за статус, разлика във възрастта и позиции на власт.
Например, можем неволно да причиним обида чрез:
Използване на собствени имена или неофициални титли като г-жа със по-стари или длъжностни лица, когато се очакват официални титли.
Пропускане на професионални, академични или почетни звания, когато се обръщате към отделни лица
Обръщане към други с неподходящи почести, които не отразяват тяхната възраст или статус.
Разбирането на подходящи начини на обръщение демонстрира културна изтънченост.
МАНИЕРИ НА МАСА И ЕТИКЕТ НА ХРАНЕНЕ
Всяка култура има строги правила и конвенции относно правилния етикет за хранене, маниери на масата, методи на хранене и използване на прибори.
Пренебрегването на тези норми може да доведе до неудобни ситуации.
Само дясната ръка се използва за хранене в части от Близкия изток и Азия, тъй като лявата се счита за нечиста.
Облизването на пръстите или шумното хранене може да са приемливи в някои кухни, но на други места се възприемат като нецивилизовани и груби.
Смукането на юфка в Япония показва удоволствие, но издаването на подобни звуци на сърбане, докато ядете супа в Канада, би изглеждало странно.
Схващането за какво трябва и какво не трябва да се прави при хранене предотвратява неудобни културни грешки.
ЛЮБЕЗНА РАЗМЯНА НА ПОДАРЪЦИ
Етикетът около даването и получаването на подаръци варира значително в различните култури. Пренебрегването на тези нюанси може да доведе до непреднамерени социални гафове и обиди.
Например:
Опаковането на подаръци може да е сложно и артистично в японската култура, показващо уважение, но по-скромно и минималистично в Скандинавия.
Времето за отваряне на подаръците също е различно – веднага след получаването демонстрира ентусиазъм в Холандия, но изглежда неучтиво и нетърпеливо в Китай.
Очакванията относно размяната също варират, като такава е разпространена в Италия спрямо по-незадължителна и органичена сред австралийците.
Проучването на регионално специфичния етикет за подаръци улеснява плавните междукултурни взаимодействия.
ВНИМАТЕЛНО ПОСЕЩАВАНЕ НА ДОМОВЕ
Културите имат различни норми относно влизането в домовете, чистотата, обуването/събуването, гостоприемството, етикета на гостите, точността и др.
Няколко примера:
Събуването на обувките преди влизане в домовете е строго обичайно в Япония, Корея и Тайланд, но по-малко се очаква в Северна Америка.
Носенето на хранителни продукти, цветя или малки подаръци, когато сте поканени в нечий дом, е учтиво в много азиатски и близкоизточни култури, но по-рядко срещано в съвременните западни общества.
Концепциите за навременност на социалните покани също варират, като германците и швейцарците дават приоритет на точността повече от мексиканците или индийците.
Чувствителността около нормите за домашно посещение предотвратява дискомфорта и улеснява по-дълбоките връзки.
ИЗГРАЖДАНЕ НА МЕЖДУКУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ И ГЛОБАЛНО ГРАЖДАНСТВО
Изучаването на втори език разширява нашата перспектива и ни тласка да разпознаем етноцентричните навици. Основните предимства включват:
БОРБА С НЕОСЪЗНАТИТЕ ПРИСТРАСТИЯ
Всички имаме културни пристрастия и предположения, които изглеждат очевидно верни. Едноезичието може сериозно да ограничи перспективата.
Изучаването на чужди езици противодейства на незнанието и етноцентричното мислене.
РАЗВИВАНЕ НА КОГНИТИВНАТА ГЪВКАВОСТ
Работата на различни езици укрепва умствената сръчност и когнитивната гъвкавост. Двуезичният мозък уникално развива умения за пъргаво превключване между различни културни нагласи и правила.
УКРЕПВАНЕ НА КУЛТУРНОТО МЕТАПОЗНАНИЕ
Метакогницията означава разбиране на вашите собствени мисловни процеси. Изучаването на език подобрява културното метапознание – повишава осведомеността за това как нашите местни култури оформят светогледа.
ИЗБЯГВАНЕ НА ПРИБЪРЗАНИТЕ СТЕРЕОТИПИ
Повърхностните стереотипи възникват лесно без смислено излагане на нюансиран културен контекст. Задълбоченото изучаване на езика разкрива вътрешногрупово разнообразие, което се противопоставя на опростените обобщения.
ИЗГРАЖДАНЕ НА ТОЛЕРАНТНОСТ КЪМ ДВУСМИСЛЕНОСТТА
Монокултурните умове жадуват за яснота и окончателни отговори. Изучаването на езици учи, че групите разумни хора могат да интерпретират една и съща ситуация по коренно различни начини.
Оценяването на алтернативните реалности изгражда културно търпение и мъдрост.
РАЗВИВАНЕ НА МЕЖДУКУЛТУРНА ЕМПАТИЯ
В крайна сметка напредването,осъзнаването и развиването на активна емпатия към други културни логически системи е ключово. Езиковото задълбочаване събужда тази състрадателна ориентация – същността на това да си глобален гражданин.
ПОДОБРЯВАНЕ НА ИЗЖИВЯВАНЕТО ОТ ПЪТУВАНЕТО ПО СВЕТА
Освен личното израстване, междукултурната грамотност значително обогатява преживяванията при пътуване. Потапянето в местните езици отключва културни прозрения далеч отвъд разчитането само на английски и групови обиколки с екскурзовод.
Получавате достъп до вътрешни културни перспективи и създавате по-автентични местни връзки.
ПРИЛАГАНЕ НА КУЛТУРНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ В КОНТЕКСТА НА РЕАЛНИЯ СВЯТ
Развитието на мултикултурна грамотност чрез изучаване на език носи много практически дивиденти:
ПОВИШАВАНЕ НА ПЕРСПЕКТИВИТЕ ЗА КАРИЕРА В РАЗЛИЧНИ ОБЛАСТИ
Уменията за втори език и културната компетентност са безценни в днешната глобализирана икономика.
Това са многостранни набори от умения, приложими в различни професионални полета – от глобални бизнес роли до домашни работни места, обслужващи мултикултурни общности.
УКРЕПВАНЕ НА ВРЪЗКИТЕ С ОБЩНОСТТА НА МЕСТНО НИВО
За имигрантите и езиковите малцинства изучаването на езика на приемащата страна насърчава социалното включване и мобилността.
То дава възможност за по-пълно гражданско участие и намалява дискриминацията, произтичаща от чужд акцент или наследство.
ПОДОБРЯВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ В ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Културните и езиковите бариери намаляват достъпа до здравеопазване за малцинствата. Медицинските институции, които стимулират доставчиците да научат някои основни чужди езици и културни умения, виждат по-добро качество на грижите и резултати за пациентите.
ЗАДЪЛБОЧАВАНЕ НА ЛИЧНИТЕ ОТНОШЕНИЯ
Културната чувствителност, събрана от езиците, също обогатява взаимоотношенията с мултикултурни приятели, партньори и осиновени хора.
Позволява по-дълбоко разбиране и комуникация.
НЯКОЛКО СЪВЕТА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА КУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ
Преди да посетите или общувате с хора от чужда култура, проучете основните норми на етикета, за да не обидите случайно. Признайте, че огромно разнообразие съществува и в културите.
Когато общувате с хора от друга култура, бъдете търпеливи. Съществуват различни норми около директността, многословието, изразяването на емоции и други, основани на културата.
Изяснете значенията, преди да приемете, че разбирате напълно междукултурното взаимодействие. Фините знаци се губят през езиковите и културните бариери, така че проверявайте как да интерпретирате.
Не създавайте стереотипи за хората въз основа на културен произход. Опознайте хората като многопластови индивиди със сложна комбинация от групови идентичности.
Продължавайте да изследвате и да учите. Винаги има още културни нюанси за разкриване. Останете смирени и възприемчиви, когато взаимодействате с други мирогледи.
В обобщение, изучаването на езици развива много повече от езиковите способности. Развива културните компетенции – онези способности, които ни позволяват да разбираме и да се свързваме смислено в различни културни контексти.
Потапянето в чужди езици ни кара да виждаме все по-добре и да разпознаваме алтернативни културни гледни точки. Това изгражда културна гъвкавост, бори се с несъзнателните пристрастия и не подхранва нашата предубеденост.
Развитието на мултикултурна грамотност е пътуване през целия живот. Но тясното общуване с чужди езици ни дава безценни възможности да извървим километри на мястото на другите. В основата си това ни учи на нашата споделена човечност под повърхностните културни различия.
В нашия бързо глобализиращ се свят,може да е по-критично от всякога, но не и ако подхранваме този дух на взаимно разбирателство чрез лингвистика и културни изследвания. Той представлява път към преодоляване на основаните на страх разделения и възприемане на нашите красиво разнообразни, плуралистични идентичности.